DAU S/Z

La serp representa el so  /s/. La abella representa el so /z/

La serp representa el so /s/. La abella representa el so /z/

QUÈ ÈS?
És un dau que pots imprimir i plastificar . En català per a treballar els fonemes s/z , en castellà s/c .

QUAN L´EMPR? :
– Quan hi ha dificultats de discriminació entre ambdós .
– Quan hi ha problemes per articular algun dels dos però el nin ja comença a ser capaç de fer-los
– Quan estic començant a generalitzar l´ús de qualsevol dels dos fonemes .

QUÈ NECESSITES?
Si vols treballar el so aïllat o en síl.laba , fitxes de colors o bé cartes amb dibuixos que contenguin amdós fonemes si vols treballar la denominació de paraules .

COM L´EMPR ?

A) ARTICULACIÓ.
El nin és capaç de fer amdós sons per imitació .
El que tira el dau articula el fonema que ha sortit de forma aïllada o en síl.laba directa/inversa (depenent del que vulguis treballar). La serp representa la /s/ allargat/ssss/ , directa /sa/, inversa /as/ o bé /z/ allargat /zzzz/ … Si l´articulació és correcta s´agafa una fitxa . Guanya qui té mes fitxes de colors .

B) DISCRIMINACIÓ .
DISCRIMINACIÓ DEL SO DE FORMA AÏLLADA O EN SÍLABA.
1)Tirau el dau per torns i el que ha de discriminar tanca els ulls o bé el que tira tapa el dau .
2)El que ha tirat articula el fonema que ha sortit de forma aïllada o en síl.laba directa/inversa .
3) El que ha de discriminar guanya una fitxa si ho ha fet de forma correcta(ha de dir si el so és de serp o abella). Guanya qui té més fitxes al final de la partida .

DENOMINACIÓ DE PARAULES

Aquí els nins ja tenen un bon domini de la discriminació dels dos sons . És capaç de discriminar parells d´oposicions fonològiques (parelles de paraules que es diferencien per un so :casa/caça) sense dificultats i en repetició pot fer síl.labes i paraules.
1) Si és la primera vegada que es juga amb les cartes se li diuen els noms de tots els dibuixos.
2)El que tira el dau ha de triar d´entre les cartes que hi ha una que contengui el so que ha sortit . Si surt l´abella ha d´agafar una carta que contengui el so per exemple /zebra/ , la diu en veu alta . Si l´ha dita bé se la queda i si la diu malament la deixa .
3)Guanya qui tengui més cartes.

VARIANT ESCRITA
Tens una altra possibilitat , pots treballar també de forma escrita escrivint la lletra o síl.laba en el cas de que ho treballis de forma aïllada o bé escrivint el nom del dibuix de la carta que se tria .
Amb una pila de cartes que contenen ambdós fonemes (ha de pensar com s´escriu) .Si surt una /s/ (serp) ha de pensar si la carta que ha agafat de la pila du una /s/ (per exemple “sol”) , el mateix amb /z/ (abella) i l´ha de dir en veu alta abans d´escriurer-la .

*Alerta amb treballar sempre amb les mateixes cartes , hi ha nins que se´ls aprenen de memòria !
*Abans de començar pactau quantes vegades tirareu el dau.

Si vols descarregar el dau en PDF : Dau s/z cat .
Si vols veure l´entrada en castellà : Anar a castellà

Advertisements

One thought on “DAU S/Z

  1. Retroenllaç: Full S/Z (essa sorda/sonora) | mardecoses

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s