Full S/Z (essa sorda/sonora)

La serp representa /s/  L´abella representa /z/

La serp representa /s/
L´abella representa /z/

Aquesta entrada va lligada amb un post anterior que nom “Dau s/z” .

QUÈ ÉS ?

És un full que pots imprimir i plastificar (o no) per a treballar els fonemes /s/ i /z/ en casos  substitució de /s/ per /z/ o  substitució de /z/ per /s/ ) . Depenent del moment del tractament , els treball de forma aïllada , en síl·labes , paraules o pseudoparaules . Pots utilitzar-la tant amb el dau com sense ell .

El dibuix de l’abella representa el so /z/ (essa sonora /kaza/ i la serp el fonema /s/ (essa sorda /bosa/)

QUAN LA FAIG SERVIR?

– Quan hi ha de dificultats de discriminació entre tots dos.

-Quan hi ha problemes per  a articular algun dels dos però el nin ja comença a ser capaç de fer-los.

– Quan estic generalitzant l’ús de qualsevol dels dos .

QUÈ NECESSITES?

Si vols treballar el so aïllat o en síl·laba faig servir  fitxes de colors , de vegades en lloc de posar fitxes feim  un dibuix d’una serp o d’una abella .També empr cartes amb dibuixos que contenguin ambdós fonemes en cas de que m´interessi treballar discriminació/denominació de paraules .

COM L´EMPR ?

1)Nivell de so o de síl·laba : pots utilitzar-la amb el dau s/z o sense el dau .

– Amb el dau: el que tira el dau ha de produir el so que ha sortit de forma aïllada i allargada (sssss/zzzz) o bé en síl·laba directa o inversa. Després  ha de posar una fitxa davall la imatge que correspongui del full s/z . També la faig servir  per a treballar discriminació entre ambdós fonemes de manera que qui tira el dau el tapa i l’altre ha de “endevinar”(discriminar) quin so ha sortit i col·locar una fitxa en el costat del full corresponent o bé fer un dibuix d’una serp o abella , fer una marca , aferrar un “gomet” …davall la columna adequada.

Full s/z jugant amb fitxes .

Full s/z jugant amb fitxes .

– Sense el dau : Anam per torns fent o bé /s/ o bé /z/ de forma aïllada i allargada /ssssss/ o /zzzzzz/ (o síl·labes) . Qui escolta “endevina” (discrimina) el so que és i col·loca una fitxa o bé aferra un “gomet” o fa un dibuix en el costat del full que correspongui .

Exemple amb dibuixos .

Exemple amb dibuixos .

2) Nivell de paraula : Necessites una pila de cartes que contenguin els dos fonemes . De vegades ho faig amb el dau i d´altres no.

Únicament amb cartes (aquesta classificació és un exemple de /s/ i /c/ en castellà) .

Únicament amb cartes (aquesta classificació és un exemple de /s/ i /c/ en castellà) .

– Amb el dau : qui tira el dau ha de triar una carta que contengui el so que ha sortit . Si el nin encara no pot fer-ho tot sol jo vaig agafant cartes , dic en veu alta el nom i ell ha de discriminar quin dels dos sons és i col·locar la carta en el costat de la full que pertoca .

– Sense el dau : Per torns s’agafen cartes de la pila i es van col·locant davall la columna que correspongui . Depenent del moment en  es troba el nin o bé jo  dic la paraula i ell discrimina o bé  ell la diu en veu alta i la col·loca davall el dibuix adequat . Si no la diu de forma correcta jo li dic  una altra vegada perquè “pensi” de nou .

Tens una altra opció  amb aquesta activitat  ,  es realitza en sillenci. El nin ha d’anar agafant cartes i sense dir el nom en veu alta ha de “pensar” (tasca de judici intern ) si aquesta paraula conté el so /s/ o /z/ i col.locarla al lloc adequat .

* Les primeres vegades quan ho feim amb cartes (nivell de paraula) repassam tant discriminació com a denominació de totes les cartes i les col·locam en el costat del full que correspon . Posteriorment vaig introduint  paraules noves amb cartes no treballades per veure com ho fa . El treball de denominació sempre el faig de forma combinada amb altres activitats encaminades a llenguatge dirigit per a posteriorment passar  a llenguatge espontani.

Full S/Z : Descarregar PDF

Dau S/Z : Descarregar PDF

Anar a l´entrada “Dau S/Z”

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s