Bingo S/Z

Bingo s/z

Aquesta entrada va lligada a una anterior que nom “Dau s/z” .

QUÈ ÈS ?

És un full que té un munt de possibilitats per a treballar tant a nivell fonètic com a fonològic de forma oral i escrita els fonemes /s/ i /z/ en casos de sonorització /s/-/z/ i pèrdua de sonoritat /z/-/s/  o bé de substitució de /s/ per /c/ (castellà) ). Et propòs diverses idees per a treballar a nivell de so aïllat , síl·laba , pseudoparaules  i paraules. També et pot anar bé per a treballar aquests fonemes de forma escrita . Pots utilitzar-lo tant amb el dau com sense ell . En la imatge que he emprat per a l’entrada he posat dos bingos petits  per a un full DIN A4  però si t´estimes més un bingo més gros tens l´opció d´un Bingo amb grandària DIN A4 ,  al final de l’entrada veuràs un enllaç per descarregar-ho.

El dibuix de l’abella depenent de la substitució que faci el nin pot representar   el so /c/ (castellà)(ce, ci ,  …) o bé la /z/ (català : essa sonora : /ze/ , /za/…) ) i la serp el fonema /s/ (essa sorda) .

QUAN L´EMPR?

– Quan hi ha de dificultats de discriminació entre amdós sons .

-Quan hi ha problemes per articular algun dels dos però el nin ja comença a ser capaç de fer-los.

– Quan estic generalitzant l’ús de qualsevol dels dos .

– Quan hi ha dificultats en l’escriptura d’un dels dos per problemes de discriminació.

QUÈ NECESSITES?

Si vols treballar el so aïllat o en síl·laba faig servir  fitxes de colors o “gomets” .També ús cartes amb dibuixos que contenguin els dos fonemes en cas que m’interessi treballar discriminació/denominació/repetició  d’aquests sons en paraules .

COM LA FAIG SERVIR?

MANERA 1 :

1)Nivell de so o de síl·laba : pots utilitzar-la amb el dau s/z o sense el dau  .

– Amb el dau: qui  tira el dau ha de produir el so que ha sortit de forma aïllada i allargada (sssss/zzzzzz) o  bé en síl·laba directa o inversa. Després s’ha de posar una fitxa en la imatge que correspongui del bingo s/z . També l´ús per a  treballar discriminació entre ambdós fonemes de manera que qui tira el dau el tapa i l’altre ha de “endevinar”(discriminar) quin so ha sortit i col·locar una fitxa ,   fer una marca , aferrar  un gomet …a la casella corresponent.

– Sense el dau : Anam per torns fent o bé /s/ o bé /z/-/c/ de forma aïllada i allargada /sssssssss/ o /zzzzzz/ (o síl·labes) . Qui escolta “endevina” (discrimina) el so què és i col·loca una fitxa o bé aferra un gomet a una de les caselles  amb  el dibuix que correspon .

Guanya qui ha emplenat primer el seu bingo amb els gomets o fitxes .

2) Nivell de paraula : Necessites una pila de cartes amb imatges que contenguin els dos fonemes . De vegades jug  amb el dau i unes altres únicament amb cartes .

– Amb el dau : qui  tira el dau ha de triar una carta que contengui el so que ha sortit . Si el nin encara no pot fer-ho tot sol  jo vaig agafant cartes , dic en veu alta el nom , el nin  ha de discriminar quin dels dos sons és i col·loca la carta a una casella amb el dibuix correcte .

– Sense el dau : Per torns s’agafen cartes de la pila i es van col·locant a la casella que  correspongui . Depenent del moment en que es trobi el nin o bé  jo  dic la paraula i ell discrimina o bé el nin la diu en veu alta i la col·loca sota el dibuix adequat si l´ ha pronunciat de forma correcta . Si no la diu de forma correcta li torn repetir la paraula per a que  “pensi” de nou .

Tens una altra opció , aquesta activitat es pot realitzar en silenci. El nen ha d’anar agafant cartes i sense dir el nom en veu alta ha de “pensar” (tasca de judici intern ) si aquesta paraula conté el so /s/ o /c/ i col·locar la carta  al dibuix corresponent.

* Les primeres vegades en fer-ho amb cartes (nivell de paraula) repassam tant discriminació com a denominació de totes les cartes i les col·locam al dibuix que li correspon . Posteriorment vaig introduint paraules noves amb cartes no treballades per veure si ho va fent bé  . El treball de denominació sempre ho faig en combinació amb altres activitats encaminades a llenguatge dirigit per posteriorment passar llenguatge espontani.

MANERA 2

Necessitaràs retallar les imatges de dos bingos i utilitzar-les a mode  de cartes .

Fonètica (Repetició) :

Un  bingo per a cadascun més les cartes de dos bingos retallats . Agafau cartes per torns .Pots treballar tant a nivell de so aïllat , síl·labes , pseudparaules …  en funció del dibuix que surt . Si el nin necessita ajuda al principi modeles la paraula i el nin la imita . Si ho fa de forma correcta col·loques la carta a una casella amb el mateix dibuix .

Fonologia :

Discriminació : pots fer-ho agafant una carta per torns . Qui agafa ha de realitzar el so , síl·laba o pseudoparaula que correspongui en funció del dibuix i qui escolta ha de decidir quin  so és . Si ho fa bé col·loca la carta en una casella amb el mateix dibuix .

Tasques de judici intern :

Has de tenir una pila de 24 cartes que continguin els dos sons . Per torn agafau una carta . Qui agafa carta ha de “pensar” si el so que conté el dibuix és /s/ o /z/-/c/ i posar-la o bé a la serp o bé a l’abella .

Denominació sense modelatge : Quan ja començ a preparar la generalització en paraules , al principi treball amb paraules que el nen coneix i de forma gradual vaig introduint paraules no treballades per veure com ho va fent .

Consciència fonològica .

Sense pila de cartes :

Anau per torns i cadascun ha de dir una paraula o síl·laba que comenci o acabi per /s/ o per /c/ . Si es fa de forma correcta aferres un “gomet” o poses una fitxa a la imatge que representa al so corresponent . Una altra idea és jugant a produir rimes amb els dos sons.

Guanya qui emplena primer el full

* Vius amb  la relació entre mossegada oberta i sigmatisme . Et recoman aquesta entrada del bloc“Logopedia i Formación” si tens dubtes : http://logopediayformacion.blogspot.com.es/search/label/articulación

Descarregar : Bingo s-z gros

Descarregar : Bingo s-z petit

Si t’ha agradat aquesta entrada potser  t’interessin :

Full s/z jugant amb fitxes .

Full s/z jugant amb fitxes .

Entrada dau s/z : Anar a l’entrada

Entrada full s/z : Anar a l’entrada

Descarrgar dau  s/c : Dau s/z

Descarregar full s/c : full s/z

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s