Estimular vocabulari a través de rutines

Vocabulari i rutines

Bé , a aquesta entrada li tenia moltes ganes i mai trobava el moment … (el meu full de ruta es desvia molt del previst) . Au idò …

A qui es dirigeixen ?

Si ets un pare o mare , aquestes orientacions van dirigides a nins/es que encara no diuen moltes paraules (no importa l’edat) o no en diuen . Al final de l’entrada trobaràs un document per a descarregar en PDF amb orientacions per estimular vocabulari senzill i molt lligat a situacions quotidianes (rutines ) que feim cada dia o alguna vegada a la setmana (no tots tenim les mateixes rutines) . Algunes d’aquestes rutines estan molt relacionades amb coses que al teu fill/a li agrada fer .

Si ets logopeda el document que podràs descarregar són unes orientacions que faig servir amb freqüència amb pares de nins que tenen un vocabulari molt reduït , per a ajudar-los  a millorar el vocabulari tant comprensiu com a expressiu del nin . Tot el material que pos per descarregar al bloc  té una llicència de Creative Commons Reconeixement-Nocomercial-CompartirIgual . Això vol dir que pots retocar , compartir i modificar el document com vulguis de forma no comercial . Així que si el vols modificar , endavant.

Si necessites dur un registre més específic del lèxic , una de les primeres entrades  que vaig fer en el bloc nom  151 paraules . Són uns fulls que et poden ser útils per fer un registre més detallat sobre vocabulari bàsic dividit per categories (famílies de paraules ) . Al final del document veuràs un full de registre en blanc per a que puguis afegir vocabulari o altres categories que et puguin interessar . Si ets un pare o mare acaba de llegir l’entrada , això no es tracta d’una “carrera” ni de saber exactament què sap o no sap el teu fill i seria convenient que ho consultassis amb el seu logopeda o mestre/a de Audició i llenguatge (A.L) .

Què són les rutines ?

Les rutines són coses que feim cada dia o amb molta freqüència amb els nostres fills : aixecar-se/ficar-se al llit , berenar/sopar , vestir-se/desvestir-se , mirar un conte , hora  del bany… no tots els nins tenen les mateixes rutines . Per exemple jo tots els dissabtes (si no plou) a mitjan matí em vaig a una plaça que hi ha prop de casa , allà el meu fill pot colcar amb bici o patinet mentre berenam per segona vegada a la terrassa del bar . La conversa que tenim abans d’anar i mentre arribam a la plaça és sempre la mateixa i comença abans de sortir de casa fins que hi arribam . El diàleg és sempre igual : Anam a la plaça ? Berenam a casa o a la plaça  ? ( sempre contesta a la plaça ) . Vols dur-te´n  alguna jugueta ? Quina ?. Anam a la cotxera i pot triar entre una bici amb pedals , una bici sense pedals d’aquestes que s’impulsen amb els peus i un patinet . Quina bici vols ? o Què vols una bici o el patinet ? , quan sortim al carrer sempre li dic el mateix  : No corris , abans d’arribar al cantó  t´atures  i m’esperes i si ve un cotxo atures i  esperes ben aferrat a la vorera .

A més d’aquesta rutina tenim un munt més : hora del bany , entrada/sortida de s´escola , quan no es vestia tot sol  i          l´ajudava , berenar … les converses solen ser parescudes , estan lligades a un context real i  sempre es repeteixen . Si hi ha una variació per la raó que sigui també és un bon moment per seguir aquesta conversa . Però com explic més a baix les converses no només són paraules . També conversàvem quan no parlava , però assenyalava i demanava alguna  d’aquesta forma , quan assenyalava o em portava algun objecte i deia una paraula (“cotxe” mentre em portava el seu cotxe preferit ) o quan alguna cosa li cridava l’atenció sobre alguna cosa o algú amb dues paraules “Mira Pati” si  na Pati , una gosseta que veim sovint , venia a saludar o lladrava .

Per què m´agraden  les rutines per a estimular vocabulari ?

– Es REPETEIXEN  amb moltes freqüència (la repetició és molt important per a l’aprenentatge ).

– Sempre és les mateixes situacions i estan  lligades a un CONTEXT REAL . No és el mateix que jo treballi vocabulari relacionat amb parts de la casa (bany , cuina , habitació ) a través d’un joc d’adhesius o amb l’ordinador que el teu fill posi amb tu la taula , col·loqueu els tassons , torcaboques , poseu els coberts …

– Moltes d’elles li AGRADEN al teu fill/a molt (i que participi amb tu en certes rutines segurament fa que no vagis tan ràpid com tu voldries en aquest moment però està escoltant moltes paraules que encara no diu , o escolta amb atenció quan li demanes que et digui  i li assenyales el pot de les pinces per estendre la roba. Mentre et va donant la roba tu li pots dir els noms o pots ajudar-la per a que ella o ell les digui )

– Algunes d’elles són un espai RELAXAT en els que amdós   disfrutau fent alguna cosa junts , per exemple l’hora del bany o mirar un llibre o conte abans de dormir .

No oblidis que els pares sou el motor de l’estimulació dels vostres fills . Com a logopeda jo pas com a molt moltíssim dues hores a la setmana amb un nin . Tu com a papà o mamà el dus a l´escola , el reculls , dines i/o sopes amb ell , jugau , anau a comprar . Plora perquè  s’ha fet mal , algú li ha llevat una joguina , fica la mà on no ha de quan prepares el sopar i el renyes … Negociau sobre un munt de coses : si vol alguna cosa que pot  o no pot endur-se´n , que li compris alguna cosa que ja veurem si li ho compraràs o no , pujar-se a un cavallet  d’aquests que van amb monedes i ja veurem si hi pujarà o no . Vol anar al parc , que miris un llibre , pintar . Remuga  perquè no li agrada el menjar , li crides l’atenció perque du mocs (a ell li dóna el mateix i no li va bé  que els hi torquis ) , riu perquè el ca del veïnat  se li tira damunt per saludar i el teu fill està encanta/ada… , vol mirar un altre conte més , fer ell el suc el dematí  amb l’espremedora , batre l’ou de la truita (és etern quan suca mitja taronja i no vol que l’ajudis i per descomptat que l’ou no s’ha batut ) però tot això són oportunitats contínues de xerrar sobre moltes coses (encara que no xerri  , però assenyali , o xerri molt poc (només diu algunes paraules) . Xerrar no són només són frases , xerrar ,  explicar coses és molt més que això. Hi ha converses amb els nins quan et miren et duen un objecte perque t´ho volen mostrar o t’ho prenen perque el volen  , quan intenta posar  el vestit a una pepa i no pot , després t’ho dóna a tu perquè  l’hi posis tu . Potser  només t’hagi dit “això” quan et du la pepa ho digui “no puc”  . El teu fill pot venir amb una  pepa o cotxo a la mà i dir “romput” , pot mirar-te i assenyalar alguna cosa que li crida l’atenció … o dur-te una jugueta que li agrada per a que juguis amb ella/ell . Tot això són moments que donen per a molt .

Per acabar…

Si ets una mare o pare , et recoman que llegeixis una entrada que personalment em va semblar meravellosa que vaig llegir fa molt poc d’un bloc que em va enamorar . L’entrada xerra sobre el que  ha de saber un nin (i jo afegiria a qualsevol edat independentment de si té “dificultats” o no) . És un infant  i de vegades ens oblidam de coses que són essencials per a ells i molt més importants que unes altres . El bloc nom Pequeño Van Gogh  i l’entrada en concret “ ¿Que tiene que saber un niño de cuatro años ? Recorda que això no és una marató , no es tracta ” d´inflar a preguntes” ni d’exigir de forma continua respostes , no es tracta de controlar quina quantitat exacta de paraules sap o no sap .

Es tracta de ressaltar a través de coses que feis cada dia alguns dels moments objectes o accions d’alguna rutina per a que vagi augmentant la comprensió i expressió de la quantitat de paraules que coneix . No comparis el que el teu fill sap amb el que uns altres saben . Respecta el seu ritme , no forcis les situacions ni el forcis contínuament a  que digui paraules noves . Observa  a què li agrada jugar i juga amb ell , respecta el que a ell o ella li interessi . Si en aquest moment el que vol és jugar amb uns palets a  fer foradins  en terra agafa un pal  i fes foradins amb ell no li “plantis” aquest camió o pepa que tu trobes  tan xulo  i creus  que és un joc més divertit i amb el que aprendrà més que el que ell o ella està fent en aquest moment .

Estimular vocabulari a través de rutines : Descarregar PDF

Pot ser t´interessi…

Les següents entrades :

Enllaços per a treballar vocabulari : anar a l´entrada

Do2learn

151 paraules : anar a l´entrada .

151 paraules

151 paraules

Advertisements

2 thoughts on “Estimular vocabulari a través de rutines

  1. Moltissimes gracies Begoña, sense dubte és de gran utilitat pels pares i mares que no sabem ben be com ajudar als nostres fills a incrementar el seu vocabulari!!
    Ho pos en marxa pero ja!!!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s