RoboType

RoboType

RoboType

Abans de començar

Fa quasi un any  vaig escriure l’entrada ABC i no és l’abecedari :-) en la qual parlava sobre alguns recursos (vídeos i aplicacions) que faig servir amb alguns nins per començar a treballar lectoescriptura . Se’m va oblidar parlar sobre aquesta aplicació perquè en aquell moment no l’estava utilitzant.

Començam…

Què és RoboType ?

RoboType És una aplicació que no està pensada per treballar lectoescriptura , és de disseny gràfic i està pensada per jugar amb lletres . En el seu web la defineixen així ” un compositor tipográfico, que permite jugar con las letras como Elementos Gráficos, explorar cada uno en las formas algo tan extendido como la tipografía, dibujar, diseñar, componer, crear..”

Ja no record quan la vaig descobrir (fa anys) però sé que tot d´una  que la vaig veure vaig pensar que podia ser una bona eina per començar a treballar so-grafia (lletra) . Com ja té anys només la podràs utilitzar amb l’ordinador de tablet res de res , però és igual és molt xula .

Què pots fer amb RoboType?

Pots treballar el reconeixement de lletres o bé lectura/escriptura de paraules tant en lletra majúscula com d´impremta amb tres fonts diferents .

Pantalla inicial de RoboType

Pantalla inicial de RoboType

Amb qui la faig servir ? Com la faig servir ?

Amb nins amb dificultats en la lectoescriptura  habitualment no faig servir   un mètode global (reconeixement de paraules senceres ) , normalment  els va millor utilitzar un mètode fonètic (és a dir lletra a lletra) .

Aquesta aplicació l´ús per introduir o afermar l’inici de la lectoescriptura pel que fa a la lectura , per ser més concreta a l’etapa de so-grafia i escriptura de paraules senzilles.

A les etapes inicials de la feina amb nins que presenten dificultats , per a mi és molt molt important que assignin el so a cada lletra i la unió dels mateixos per a produir síl·labes i paraules posteriorment . És a dir una /mm/ quan és una “M” una /SSS/ quan és una “S” . Per què ? perquè en nins on l’inici de la lectura i escriptura no és l’habitual quan diuen una “Ma” de “mamà” , una “Pa” de “papà” o una /To/ de “tortuga” apliquen exactament aquesta mateixa regla per llegir . Llavors en lloc de llegir ” META” molts d’ells llegeixen alguna cosa parescuda a  “MAETO” o “METOA”  . És a dir el que faig és que diguin els sons com a primer pas i com a segon la unió d’aquests sons (lectura de síl·labes i paraules molt senzilles) .

En una etapa inicial quan comencen a llegir podria sonar alguna cosa així com /MMMMAMMMA/ . En cas que de forma natural no passin de forma fluïda a la lectura de síl·labes (unió de sons) /MA-MA/ sí dedic temps a la passa intermitja , és a dir a la lectura fluïda de síl·labes . Si llegeixen /P-A/  o /SSSSA/ pas un temps en aquesta fase quan llegeixen paraules a demanar  “ una /MMM/ i una /A/ què fan juntes ? fins que arriben a respondre una /MA./ , una /PA/ o una /TO/ , és a dir treball a consciència la lectura de síl·labes posant l’accent principalment en el tema d’inversions (Llegir ” AL” en lloc de “LA”) o substitucions de lletres (Llegir “ME” per “MA”.) ja que en els nins amb trastorns en etapes inicials ja apareixen aquest tipus de dificultats.

No solc seguir un ordre estricte amb les grafies a l’hora d’introduir-les , les introdueixo totes . Per què ? idò perquè hi ha nins que funcionen millor o recorden millor unes que  altres . Si treball en un grup petit el que sap un nin sobre unes lletres serveix d’exemple per a una altra que encara no controla aquestes però sí d´altres . És a dir m’agrada que cada nin vagi avançant en funció de les lletres que per la raó que sigui li van millor i a la vegada el que un altre sabi  li serveix d’exemple al primer . També hi ha una altra cosa que faig de forma simultània a l’anterior , és introduir també la lectura de síl·labes inverses (la vocal va primer i després la consonant) .

Per què m’agrada ?

Pots fer les lletres tan grans o petites com vulguis , girar-les en horitzontal i en vertical o bé girar-les com vulguis , formar síl·labes i paraules amb facilitat . Així que com a més de treballar en lletra majúscula també pots utilitzar lletra d’impremta em ve molt bé per treballar dificultats amb b/p /d/q  perque  l’aplicació et permet girar les lletres tant en horitzontal (per a b/d) com en  vertical (q /p)

Als nins els agrada (important) i es tracta una mica , amb nins on el procés és lent i/o atípic , de treballar el mateix (reconeixement-so de lletres o grafies ) però de forma diferent .

Si vols anar a l´aplicació la pots veure aquí.

A més…

Dins de la pàgina de RoboType trobaràs un conte que es diu “El Espantapájaros” . En el conte , els personatges estan representats amb lletres . Per passar d’una pàgina a una altra has d’identificar totes les lletres per poder passar a la pàgina següent . Si vols anar al conte pica aquí .

 

Conte "El Espantapájaros" de RoboType

Conte “El Espantapájaros” de RoboType

 

 

Es Espantapájaros

Es Espantapájaros

 

Potser t´interessi

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s