LEGOS : Treballar inconcordances verbals amb Legos

Portada Cat

Abans de començar.

Treballar inconcordances verbals amb un cas de TEL on la conjugació verbal durant molt de temps (dos anys més o menys) va ser majoritàriament en infinitiu fa que pensis mil formes sobre com fer-ho . Una de les coses que em va ajudar i encara m’ajuda moltíssim va ser el desenvolupament de la lectoescriptura . Fins aquell moment em vaig passar dos anys intentant-ho per activa i per passiva de forma verbal , a través de molt modelatge , correccions implícites , contes amb estructures repetitives on sempre apareixia la mateixa forma verbal , preguntes tancades , jocs de taula , activitats molt estructurade i tancades … els avanços varen ser pocs , era com si la morfosintaxi estigués literalment congelada . Hi havia moltíssimes dificultats amb concordances verbals , de determinants , pronominals , nominals és a dir tota la morfosintaxi estava molt alterada (agramatisme).

Però de forma paral·lela a tot això el desenvolupament de la lectoescriptura era bo tant en lectura com  escriptura sempre tenint en compte que quan l’escriptura era espontània si escrivia una paraula que contenia un procés fonològic alterat ho escrivia segons la seva representació fonològica o en l’escriptura de frases quedaven reflectits els seus problemes sintàctics . A mesura que va es anar afiançant  el desenvolupament de la lectoescriptura ,  juntament amb una memòria visual boníssima va nar milloratn   la conjugació verbal d’una forma inversa és a dir l´escriptura a estat el trampolí per millorar el llenguatge i no a l´inrevés  . Estic convençuda que el desenvolupament tan espectacular de la morfosintaxi i de la sintaxi que ha tengut al llarg de tot aquest curs escolar ha vengut pel suport de la lectoescriptura  . La seva expressió escrita espontània  és millor que la seva expressió oral en llenguatge espontani quant a morfosintaxi . El motor de treball ara mateix és la lectoescriptura que em serveix de pont per treballar sintaxi i morfosintaxi i d’aquí pas a llenguatge .

En aquests moments pot fer redaccions senzilles amb frases ben redactades , tapam el paper quan ha acabat la redacció o frases treballades i ella m’explica de forma oral el que hem escrit d´una forma que no era possible fa un any recorda d´aquest manera amb molta més facilitat preposicions , determinants i pronoms . Ja no només això és que al llarg del curs el seu llenguatge espontani ha pegat un bot enorme i de veres que em  pos contentíssima cada vegada que veig com  com explica qualsevol cosa que vol , utilitza frases simples i compostes ben construïdes … etc .

Aquí vos deix una idea que em va ajudar bastant a treballar les inconcordances verbals . Una altra de les coses que vaig fer va ser utilitzar els Cubs d´històries d’accions (Story Cube Actions) per treballar formes verbals en present , passat i futur abans de començar el treball amb els Legos .

Què necessites

– 14 peces de Lego DUPLO de grandària petita : Vaig preferir tenir 7 de cada color . Vaig utilitzar el color taronja per als pronoms i el color verd per a la desinència verbal (és a dir la terminació) .

– 6 peces de Lego DUPLO de grandària mitjana : En aquestes peces únicament escrivim l’arrel del verb .

– 1 peça de Lego DUPLO de grandària gran o dues mitjanes poden ser planes o gruixudes : Les faig servir com a base per subjectar la resta de peces .

– Paper de Velleda adhesiu tallat a la mesura de cada peça (el pots trobar en qualsevol gran superfície en la part de material escolar)

– Retoladors tipus Velleda . En aquest cas de vegades arrib a utilitzar tres colors de la mateixa forma que la grandària de les peces . Un color per als pronoms , un altre per a l’arrel del verb i un altre color per a la desinència verbal .

La caixa de Legos la vaig comprar a Amazon , punxa aquí si la vols veure .

foto 4foto 2

Com ho faig servir ?

Sempre tenc per mà les peces muntades per si fan falta , si apareix un inconcordança el que faig és escriure l’arrel del verb i ella ho completa . Don una resposta incompleta del tipus “jo menja–” esper que ella em digui “ré” i li retorn la seva resposta – Molt bé jo menjaré , escriu-ho tu- .

foto 1

A altres ocasions he utilitzat imatges que representen verbs de manera que únicament ha d´escriure la desinència verbal .

El Diari de Greg

Per acabar .

Hi va haver  un llibre que em va ajudar moltíssim amb aquest cas i que recoman si vos trobau amb nins amb dificultats de llenguatge però amb un bon desenvolupament de la lectoescriptura . Aquí ho teniu :

Monfort . M , Juárez . A . Leer para hablar . Madrid . Enthaediciones;2004

Potser t’interessi…

 

Deixa un comentari

