TSP : Descripció d´una sessió i objectius de treball

 

Abans de començar

Si he de xerrar sobre la meva forma de treballar , la definiria com  poc rígida per una banda (és a dir intent adaptar els meus objectius als interessos del nin sempre que  puc i per una altra com una “bolla de neu” . És a dir quan començ amb un nin trii uns objectius de treball , introdueixo primer un i a les  sessions posteriors vaig introduint-ne  alguns més de de forma paral·lela . A mida que va superant uns n´introdueixo uns altres i així successivament .Al meu cap tenc clars els objectius que he de treballar però sempre intent adaptar el com i amb que ajustant-me al màxim als seus interessos de joc i a través d’ells treballar el que a mi m’interessa . Vos vaig a descriure una sessió d’aquestes que se’t queden “gravades” per lo bé que ens ho vàrem passar i el xinxer d’objectius que vàrem treballar . Alguns ja duien mesos treballats , alguns els feia bé amb ajudes (preguntes tancades o d’elecció) , és el que molts anomenen “zona de desenvolupament proper” i introdueixo un objectiu nou (això és lo de la “bolla de neu) que és veure-saber ..
Tenc la sort de treballar amb nins i nines que són la mar d´aguts . De vegades em duen de casa alguna jugueta nova perquè la vegi i per jugar , un conte que  no conec , jocs de cartes , cromos etc…
En Pau té un Trastorn semàntic-pragmàtic del llenguatge . Ja duia temps treballant preguntes tipus qu- , havia de reforçar el mi/tu , meu /teu/seu i encara no havia començat a treballar la connexió tocar-saber (sí veure-saber , sentir-saber …)

Un dia en  Pau em va dur una bossa amb un munter de juguetes petites però no totes eren seves , hi havia juguetes  que eren del seu germà Marc . Tot d´una que vaig veure les joguines vaig pensar  a treballar “tocar-saber” ! (era un objectiu pendent de fer )   vaig pensar tot d´una que les vaig veure .

 

Vaig agafar una bossa meva de tela , vàrem treure  les juguetes de la seva bossa , vaig agafar unes quantes juguetes meves i …

 

Començam !

Objectius : Reforçar veure-saber , iniciar tocar-saber

 

Vaig agafar una jugeta seva  i la vaig ficar a  la bossa :
– Pau saps hi ha en la bossa ? – Hi ha una moto
– Com ho saps ? – Perquè ho he vist (jo li reforçava gestualment la paraula “veure “per ajudar a que em digués “ho he vist” . Ho vàrem fer una o dues vegades més i quan em va respondre correctament sense ajuda vaig retirar l’ajuda gestual .

A continuació li vaig demanar que tancàs els ulls i  vaig posar una pilota a la bossa perquè tocant era molt fàcil endevinar el que era . A continuació li vaig demanar que els obrís

Objectiu : Comprensió del verb saber , connexió saber-tocar .

– Què hi ha en la bossa ? – Va dir una jugueta  a qualsevol .

– No , no ho saps , toca la bossa – li vaig dir

– Una pilota !- va exclamar
– Com ho saps ?- La resposta no va ser correcta , vaig agafar les seves mans i les vaig posar sobre la bossa .

– L’estàs tocant , és una pilota . Saps que és una pilota perquè l’has tocat .

Ho vàrem fer un parell de  vegades fins que va començar a fer-ho bé , vaig invertir els papers . Jo tancava els ulls i ell posava la joguina que volgués en la bossa , li demanava pistes fent  preguntas :  és un animal? , té rodes ?… ja ho havíem treballat anteriorment  , una de les coses que vaig emprar va ser el joc “Dime quién soy”

La persona que té la cinta amb la targeta al cap ha d´anar fent

La persona que té la cinta amb la targeta al cap ha d´anar fent preguntes .

 

A continuació vaig incrementar la dificultat amb la pregunta – jo sé el que hi ha ? Si jo ficava l’objecte en la bossa .
– Què hi ha en la bossa ?
– Saps el que hi ha ? Com ho saps ?
– Jo sé el que hi ha? Com ho sé ?

De la mateixa forma que abans per veure-saber emprava ajuda gestual(bimodal) per provocar la resposta amb tocar-saber vaig fer el mateix .

– Tu saps el que hi ha a la bossa perquè l´has…- i emprava el gest de tocar sense dir la paraula per provocar que ell em digués – tocat-

Objectius : Comprensió   qui ? / a tu , a mi

Feia temps que havia començat a treballar algunes preguntes tipus qu- vaig seguir amb les preguntes  qui toca? o qui agafa ?

En aquest moment encara modelava les respostes de forma tancada perquè si no responia a en Pau o a na Begoña en lloc de a mi/a tu , o bé  jo/tu. És a dir : Pau , qui agafa , tu o jo? o bé   qui toca , a tu o a mi ?

A mida que anava transcorrent el joc els objectes els vàrem distribuir en tres munts “Els meus” , “els teus” , per referir-nos “els seus” (del seu germà)  jo deia “els seus” però permetia que Pau em digués d´en Marc en lloc de “els seus”

Catala

 

A estones aturava  el joc i li demanava  – De qui són aquestes juguetes  , meves o teves?-  assenyalant un munt i ell m´havia de respondre “meves” o “teves” (un altre objectiu que ja havia treballat ) .

Mai havia fet aquesta activitat per treballar aquests objectius . L’havia fet altres vegades però els objectius estaven relacionats amb aspectes semàntics i lèxics principalment . Per a mi aquest  és un exemple que no és tant de vegades el que  utilitzes o fas per treballar , per a mi  el que importa és com ho utilitzes i per a què . Si tens clar el que vols treballar amb un nin et serviran un munt de situacions i jocs que si els adaptes seran tan vàlids com qualsevol material específic .

Per saber-ne més …

Articles

Monfort I , Monfort M.La comprensión de preguntas : una dificultad específica en niños con trastornos pragmáticos de la comunicación y el lenguaje . Rev Neurol 2010;50 (Supl3) : S107-11

Monfort M. Intervención en niños con trastornos pragmáticos del lenguaje y la comunicación. Rev Neurol 2004;38(Supl 1) S85-S87.

Monfort I , Monfort M . Inferencias y comprensión verbal en niños con trastornos del desarrollo del lenguaje . Rev Neurol 2013 ;56 (Supl1) S141-6

Llibres

Mofort M, Juárez A , Monfort I. Niños con trastornos pragmáticos del lenguaje y la comunicación . Madrid : Enthaediciones 2004.

 

Potser t´interessi…

 

 

One thought on “TSP : Descripció d´una sessió i objectius de treball

Deixa un comentari

